Svømming ute kan være magisk. Du skjærer motstandsløst gjennom vannet. Det er stille. Du føler deg i ett med naturen. Men så – får du en fot midt i trynet.

Å svømme ute er annerledes enn å svømme inne. Å svømme ute i en konkurranse krever enda litt mer. Men det er verdt det. Derfor bør du sette deg inn i visse elementer ved open water konkurranser før du stuper uti. Det anbefales ikke å delta dersom du ikke sitter på god svømmeteknikk eller har erfaring fra å svømme i åpent vann. En kald våtdrakt, mangel på banetau å orientere seg etter, strøm/bølger, og ja – av og til et spark i ansiktet, er elementer som må beregnes for. 

Vi anbefaler å sjekke ut Norges Svømmeforbunds gode råd for open water svømming.

Vi anbefaler ikke å stupe uti åpent vann uten god svømmeteknikk og uten erfaring fra å svømme i åpent vann. Flere idrettslag tilbyr Open Water kurs rundt om i Norge (tryggivann.no). På Hamar har HIL fullbookede Open Water kurs fram til sommeren, men det er satt opp en venteliste for kurs til høsten. Ønsker du å forbedre svømmeteknikken din tilbys det også diverse kurs for voksne.

Forberedelser til konkurranser

Her er noen tips til hvordan du kan forberede deg på Open Water-konkurranser (hentet fra https://fullfartlingsom.wordpress.com):

  • Øv på pusting til begge sider, du vil jo kunne puste om det ligger noen rett oppi deg på en side, eller om det kommer bølger inn fra en side.
  • Øv på navigering – kan fint gjøres i basseng. Finn et punkt du fokuserer på og øv på å løfte hodet opp av vannet for å se etter dette punktet. Finn en jevn rytme for siktingen, gjerne hvert 6-10. tak (hver 3.-5. syklus).
  • Øv på høyere frekvens og litt kortere tak. Dette gjør deg mer stabil og mindre sårbar for bevegelser fra havet og øvrige konkurrenter.
  • Øv på massestarter og drafting. Tren sammen med noen. Veldig lurt for å unngå panikk og bli trygg. Og veldig hyggelig og sosialt.
  • Sjekk løypa før start, legg merke til om det er strøm og ta hensyn til dette når du navigerer. Hvis ikke svømmer du for langt, og det er jo ikke ønskelig. Sjekk også steder der du må løpe, for eksempel ved vending/start/slutt. Det går fortere å løpe enn å svømme, sørg for at du velger den ruta som gir deg mest mulig løping.
Sikkerhet:

Det kan være trangt ute på brygga og i startområdet, vennligst vis hensyn slik at ingen blir dyttet uti vannet. Vis også hensyn til de andre som svømmer. Hold avstand slik at du unngår slag og spark, og se etter hvor du svømmer. Slipp forbi andre som svømmer raskere enn deg. Vær påpasselig på å følg den oppmerkede traseen, da svømming innenfor merkene kan medføre fare og kan lede til diskvalifikasjonUforsvarlig opptrenden medfører diskvalifikasjon. Pass også på deg selv og lytt til kroppen.

Dersom du har behov for hjelp, signaliser til nærmeste livredder med håndsignal eller rop om hjelp. Dersom du stopper å svømme eller viser en adferd som kan tilsi at du har problemer, må du på forespørsel fra  livredder vise OK tegn. Om dette ikke vises med en gang må du følge livredderens anvisninger. Dersom  du bruker for lang tid eller livredderen vurderer det som uforsvarlig at du fortsetter, vil livredderen beordre deg om å bryte.

Open Water Svømming håndsignaler